Nu utses Årets nackakonstnär 2012

Var Nacka konsthall, plan 1
Målgrupp Alla är välkomna
Beskrivning

Konsthallens utställningar är gratis och pågår t o m 13 januari.
Öppettider:

  • mån-fre 10-19,
  • lör 11-17
  • sön 12-17

Kontakta konstintendenten Nanna Leth för privata visningar.
Tel 08-718 82 90

Rösterna är räknade – kl 14:00 utses 2012 års Nacka konstnär!

Årets  Nackakonstnär är en utmärkelse som ges av Nacka konsthall.  En jury väljer ut konstverk som sedan ställs ut i konsthallen för allmän beskådan och låter sedan Nacka konsthalls besökare rösta på sin favorit som i sin tur vinner titeln Årets Nackakonstnär 2012. Röstningen sker i konsthallen fram till och med 10/1.

TEMA 2012 – SJÄLVPORTRÄTT

Temat för årets tävling är självporträtt där vi hoppas kunna få en samling av konstnärernas egna jag i Nacka konsthall under utställningsperioden mellan den 15 december och den 13 januari.

Porträtt av utövaren har funnits i konsthistorien sedan gammal egyptisk tid och har även kunnat ses i gruppscener i medeltida konst. De första enskilda motiven av konstnären anses vara  målade av tysken Albrecht Dürer som var mycket medveten om sin “image” och sitt rykte och som kring slutet av 1400-talet började måla självporträtt för att visa på sitt etablisemang som känd konstnär. Det är förmodligen i takt med att spegeln blev mer vanlig och att man kunde möta sin egen spegelbild som avbilden av konstnären själv blev populär under renässansen. Men porträttet skapades främst för praktiska skäl, som på en amulett eller i en medaljong som kunde bäras med som minne, något som italienskan Sofonisba Anguissola gjorde, vilket också ledde till att hon gjorde flera avbildningar av sig själv även på större målningar. Men det var egentligen under 1600-talet som Rembrandt, genom att frekvent avbilda sig själv under hela livet, gav självporträttet en större individuell mening. Det förväntades förvisso av flamländska och holländska framgångrika köpmän eller konstnärer att inneha ett porträtt, men Rembrandts porträtt var inte monumentala utan skildrade hans åldrande och sociala omständigheter.

Självportätten under den moderna eran är många och finner en annan karaktär än endast den avbildande och försöker ofta visa inre konflikter och en expressivitet. Inledningen av denna era kan tilldelas Vincent van Gogh som under senare delen av 1800-talet gjorde ett otal självporträtt där han försökte uttrycka sitt inre lidande. De mest kända självporträtten har ofta smärtan som en gemensam komponent. Frida Kahlo, som på grund av sin brutna rygg var sängliggandes stor del av sitt liv gjorde många starka porträtt med mycket symbolik. I Norden fanns finskan Helene Schjerfbeck, som har kallats självporträttets mästarinna, som under hela sin konstnärskarriär dekadent avbildade sig själv i en modernistiskt avskalad stil. Det var under sina sista levnadsår som hon spenderade på Saltsjöbadens spa Hotell som hon skapade sina mest starka och expressionistiska självporträtt innan hon dog 1946.

Betydelsen av självporträttet har i modern mening ett större spektra än vad Rembrandt eller Anguissolas avbilder av sig själva var och behöver inte vara lika tungsinta som van Gogh eller Schjerfbecks. Ett samtida bevis på det är gatukonstnären Banksy, vars identitet är helt hemlig, men som ändå har skapat ett självporträtt föreställande sig själv med två graffitiflaskor där huvudet är ersatt av en schablon föreställande ett apas huvud.

Självporträttets aktualitet i vår samtid är ständigt närvarande och inte minst högaktuellt i  utställningen Selvportræt på museet Louisiana i Danmark där självporträttets stora spännvidd är representerat. Det är konstnärens egna uppfattning om sig själv som kan ta sitt uttryck i flera former men karaktäriseras ofta av en dialog mellan konstnären, den egna spegelbilden och det egna jaget; vare sig det är en representativ oljemålning eller graffiti av en apa.

 

 

 

 

 

 

« tillbaka

Nacka konsthall

Nacka konsthall tillhör Nacka kulturcentrum och har sedan 2002 varit stationerad i Dieselverkstaden. Nacka konsthall har en viktig funktion att genom ständig aktualitet agera som en länk mellan besökarna, omvärlden och att sätta det nära i sitt stora sammanhang.

Tidigare års vinnare:

2011  Annica Sundh. Nu dagdrömmer Elisabeth igen och Tjädern Helmut talar ut.

2010  Johanna Weimer Blomberg.  med ett måleri Hennes fredmärkescollage och färgstarka vallmoblommor.

2009  Fredrika Linder. Fragment, en glas/akryl och diodinstallation.